Pagina's

zaterdag 17 maart 2012

Crumble en squarefootgardening

Vandaag veel tuinplannen gemaakt, tuinmagazines helemaal uitgelezen en nog eens helemaal uitgelekt en van genoten. Ik had er drie gekocht:
  1. Home and garden: zalig met al die kleurtjes
  2. Hobbytuin: want een moestuinspecial!
  3. Libelle tuinen: vijftig tuinvragen, waarvan ik er enkele hilarisch vond ;-)

Manlief ook al helemaal meegezogen in de tuinstemming, want hij heeft een miniserre voor mij gekocht, zo'n voorkweekkasje. Echt leuk, met houten ruitjes, bij Gamma gekocht. De bak heet Othello, hopelijk is hij niet zo achterdochtig als de Moor himself ;-) Morgen of in de loop van de week komt daar zeker zaaigoed in! Ik kan niet wachten!

Voorste perk is ingedeeld. We gaan er drie van de vier vierkante metertuintjes in plaatsen. De moestuin komt dus in het warmste deel van de tuin, in de plaats van een grasveldje. Ik kan altijd nog een stoel op het pad zetten als ik daar even wil verpozen (als de buurman het tenminste niet te bont maakt met zijn muziek, hij is bakker, tja, dat gaat nu eenmaal niet zonder swingen zeker?). Ik heb wel een beetje vals gespeeld: mijn vierkante meter is maar 90 cm, er moesten kinderarmpjes bij kunnen ;-) Ik ga ze wel maar in vier vakken opdelen, dit jaar. Zo blijven de vierkanten groter en is het volgens mij makkelijker zaaien en onderhouden. Ik heb alle kruiden-, bloemen- en groentenzaadjes gesorteerd en ik hoef zeker geen zaad bij te kopen. Vooral met staakbonen kom ik nog zo'n driehonderd jaar toe, denk ik.

Potgrond is ook al aangekocht en de planttafel staat al klaar voor gebruik. Nadien met Manlief nog even door de tuin gekuierd en hier en daar wat nuttig snoeiwerk gedaan. Ook veel denkwerk: die twee sierlindes staan nu echt wel te drummen in de border, daar moeten we een ander plekje voor vinden dus. De jasmijnboom is gehalveerd, er zat een zware dode tak in. De hazelaar had veel waterloten, die moeten er dus allemaal uit. Manlief hanteert de boomzaag, ik dirigeer, en zo gaat het goed ;-)

Een crumble om vier uur smaakte zeer goed, helaas niet buiten, daarvoor was het te koud. Zoonlief hangt voor de tv, aan het bijkomen van een verjaardagsslaapfeestje (wat heb ik dat kind gemist!!) en dochter had wat puberige buien, maar ook dat ging weer over.

Zo maakte ik mijn crumble vandaag: Krieken op sap laten uitlekken en op de bodem van een taartvorm schikken. Ik heb er een appel en een peer op geschild, een citroen op uitgeduwd, en vond nog wat restjes van walnoten, die ik hakte en erover strooide. Crumbledeeg is niet moeilijk: 125 gram bloem, 50 gram suiker (rietsuiker), 65 gram boter, beetje zout en beetje kaneel (voor de liefhebbers). De boter doe je er in stukjes in (heel koud) en dan maar verkruimelen met je vingers, dat vind ik het leukste stuk ;-) Dat 'giet' je over het fruit, beetje gladstrijken en klaar voor de oven. Ik bakte hem iets minder dan veertig minuten, maar eigenlijk had het minder gemogen. Het deeg droogt snel uit. Maar heerlijk was het wel. Ik serveer er meestal warme vanillepudding bij, je kunt het ook met ijs of slagroom eten, voor ieder wat wils ...

O ja, ik heb ook sojaroom 'ontdekt', maar daarover later meer ...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen