Pagina's

dinsdag 27 maart 2012

De eerste barbecue ;-)

De paddenstoelen komen mooi op en tinkelen als belletjes in de wind.
De moestuintjes raken steeds voller, het is spannend afwachten op wat er eerst gaat 'schieten' ;-)
Alles groeit en bloeit ;-)
De omgekeerde groene plantemmers zijn ook al gebruikt: voor aardappelen deze keer. We hebben er vier gevuld en de aardappels heel laag geplant. Normaal gezien moet je dan elke keer aarde bijvullen, zodat de plant blijft groeien. Zo krijg je een emmer vol opbrengst. We houden dus weer een wedstrijdje: wie heeft het meeste aardappelen?
Vandaag was Manlief thuis met de kinderen die een vrije dag hadden. Ik moest werken, maar omdat ik drie springuren (zoals wij in Vlaanderen zeggen) had, kon ik wel even naar huis komen. Daar bleek Manlief de barbecue te hebben aangestoken! Zo leuk en ontspannend! Geen echt spannende bbq, gewoon ribbetjes en kippenvleugels, maar de toon is gezet! En de tuin ligt er al netjes opgeruimd bij, en het begint allemaal geweldig te groeien. Ik kan momenteel de rabarber zien groeien, echt fantastisch!
Ik heb eerst twintig mislukte foto's genomen, onder andere van de eerste mooie open tulp en de rabarber, voor ik doorkreeg dat ik niet lang genoeg wachtte na het nemen van een foto. Zolang het lampje flikkert, mag je blijkbaar niets doen. Oeps. Maar ik weet nog wel welke foto's ik nam, die neem ik morgen gewoon opnieuw. Met geduld.
Mijn bonenplantjes schieten al aardig op, normaal gezien zou ik volgende week al een paar 'plantjes' moeten hebben. De erwt heeft ook gekiemd, dat is leuk. Het waren allemaal oude zakjes met zaad, dus ik weet dat sommige dingen misschien niet meer zullen 'schieten'. Spannend: in de miniserre van Zoon is ook al iets aan het schieten, we vermoeden dat het een maïsplantje is. Dochter slikte haar nederlaag moedig: het is voor kinderen niet leuk als de ene sneller is dan de andere. Maar ik doe een schietgebedje naar hierboven en hoop dat er tegen morgen bij haar ook iets te bewonderen valt ...
De tuin doet me goed, ik voel het aan alles. Kom ik thuis met een kop vol zorgen, dan is dat na een uurtje wroeten in de aarde allemaal weg. Daar kan gewoon niets tegen op.
ps: vergat ik daarnet nog te vermelden! Ik vond vandaag een nieuw recept uit! Zomaar! Ik heb een heel lekker recept voor chocoladecake. Zalig, uit een boekje van Libelle ooit geplukt. Maar ik had twee overrijpe peren liggen en wilde die in een taart met veel eieren doen, omdat ik - juist - nogal veel eieren had. Ik verving de suiker door bruine suiker (ook weer in een opwelling) en deed geen chocolade, maar peren in naar wat ik dacht dat een cake zou worden. Maar het draaide anders uit. De taart leek nog het beste op een bruine 'flantaart' met stukjes peer erin. Zowel warm als koud heerlijk gewoon! Een foto is niet gelukt, daar leefde de taart niet lang genoeg voor.
Voor de liefhebbers: het recept!
Mix vijf eidooiers met 240 gram bruine suiker. Voeg er 120 gram gesmolten boter aan toe en 125 gram zelfrijzende bloem. Schil twee peren in blokjes en voeg die ook toe. Het eiwit tot sneeuw kloppen en onder het mengsel roeren. In een bakvorm (met bakpapier) gieten en ongeveer 1 uur bakken op een gemiddelde oven. Echt overheerlijk!

3 opmerkingen:

  1. Die hoogstkomische paddestoeltjes... en die keurige, strakke moestuintjes.
    Prachtig. Een voorrecht trouwens voor kinderen om met zo'n tuin op te groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ondertussen ben ik toch echt benieuwd hoe het met uw bonen gesteld is ? Normaal doen die niets onder de 12 à 15 graden, behalve een beetje wegkwijnen. En als ze nog niet boven gekomen zijn: wegrotten.
    Bij ons is er in de buurt een oud ventje die een ongelofelijke moestuin heeft, elk jaar opnieuw. Echt om jaloers van te zijn. Gisteren is hij begonnen met spitten... :-D
    Een jaar of 5 geleden deed ik eens een babbel met hem, en toen zei hij mij dat hij nooit begint vooraleer ALLE bomen goed in blad staan, ook de eik en de beuk. Da's zijn moestuinbarometer.
    Maar ik kan mij ook niet houden om vroeger te beginnen. Al heb ik al vaak aan hem gedacht, als blijkt dat - zoals nu - alleen het onkruid groeit.

    BeantwoordenVerwijderen