Pagina's

zondag 25 maart 2012

Lui dagje ...

Voor sommige van de tuinbewoners ;-) Deze kat heet Dobby (naar de huiself van Harry Potter) en is al vrij oud, bijna tien jaar. Het is eraan te merken, hij wordt trager, wordt niet graag opgepakt (behalve door de kinderen) en begint volgens mij gewrichtspijnen te krijgen. Niet echt een 'lieve' kat, maar wel een heel trouwe.
Een zicht op één van de moestuintjes. De camera liet het daarna helaas afweten, ik ga zo snel mogelijk om nieuwe en betere batterijen, na drie foto's was het ding zogezegd al leeg!! En een paar van mijn probeersels zijn mislukt, jammer ... Morgen neem ik zeker veel kiekjes van de moestuintjes die al erg veel veranderd zijn intussen.
Vandaag heeft manlief zijn stuk moestuin achteraan omgespit en in bedden gelegd. Manlief zweert bij ouderwets moestuinieren en wil dus geen bak. We houden wedstrijdjes dus :-) Hij heeft daar aardbeiplantjes geplant, er komen twee rijen aardappelen en er staan ook al drie 'wigwams' klaar voor de tuinbonen, die ik aan het voorkweken ben.
In de kweekkas is er al beweging! De bonenplantjes kiemen langzaamaan, volgende week zouden de eerste blaadjes te zien moeten zijn. Spannend! De radijsjes waren ook al aan het schieten, ik heb ze met aarde en al vlug in de vaste bakken gezet, omdat je die eigenlijk niet moet voorzaaien. In de moestuinbakken zitten alle kruiden die ik in pot kocht: Rozemarijn, twee keer bieslook, een tijmplant, een dragonplantje en ik heb er vier 'geschoten' lookbolletjes bij geplant. Dan een paar rijtjes rode uitjes, waarvan ook de kinderen een paar geplant hebben. De bloemkool was ik aan de kinderen kwijt ;-) Ik heb de rodekolen in mijn bakken gezet, Manlief heeft er ook twee in de vaste moestuin geplant. Ik ben benieuwd welke kolen het beter zullen doen. Alvast eens nakijken hoe ik koolkragen moet maken, dat zal nodig zijn met al die witte vlinders in onze tuin!
Dan heb ik eerst wat saaiere tuinklusjes gedaan: de borders wat uitgekruid, het gazon (of wat er van overschiet) geverticuteerd en losgeharkt, zaaien moeten we nog doen, maar best wachten tot er regen voorspeld wordt, anders gaan de vogels er maar mee aan de haal! Daarna het hele pad (wel tien meter lang!) van onkruid ontdaan. Er zit wel worteldoek onder, maar toch wortelt het onkruid zelfs in het grind! Maar nu ligt alles er weer netjes bij!
Daarna het leuke werk: bijzaaien! Ik heb in bakken voorgezaaid: 30 bonenplantjes (boterboontjes en gewone), zes minikomkommerplantjes, vijf ronde courgettes en vier gewone, zes rode bietjes, vier pompoenenplantjes, vier reuzenzonnebloemen en acht kleinere, een bakje met koriander en een bakje vol met Afrikaantjes (Tagetes). Die zullen mooi staan tussen de groenten en het voordeel is, dat ze de grond gezond houden en bepaalde insecten tegenhouden. Niets dan voordelen dus! :-)
Veel werk gedaan in de tuin dus vandaag en nu heerlijk moe, het is echt een leuk soort vermoeidheid. 's Avonds is Manlief bereidwillig naar de frituur gegaan om friet (patatjes zoals de kinderen nu zeggen, sinds we de film 'Patatje oorlog' zagen) met kippenboutjes, die we gezellig in de avondzon op het terras konden eten. Zalig!! Tegen de avond werd het fluiten van de vogels afgewisseld met het mekkeren van de lammetjes wat verderop. De zon werd roder en de kinderen maakten een wigwam, Dochterlief beschilderde die met dikke plakaatverf, terwijl zoon met zijn gezicht in de tent en zijn voeten erbuiten stond. Echt jammer dat het fototoestel het niet deed, we moeten toch eens investeren in een nieuw. Maar zulke heerlijke dagen staan op mijn netvlies gegrift, gelukkig. Puur en onversneden genieten, dat is het gewoon.
Tenslotte nog een boekentip (met een irritante titel, dat wel, maar de inhoud is schitterend!): 'Ecofabulous koken in alle seizoenen', door Lisette Kreischer:

Een heel leuk boek, omdat het veel nieuwe recepten bevat met 'oude' ingrediënten. Wij zijn geen veganisten, maar het kan geen kwaad om af en toe eens alleen groenten te eten, natuurlijk. Het is teveel om op te noemen, en je moet de taal echt met een korrel zout nemen, ik hou niet van mensen die de Nederlandse taal geweld aandoen en menen te moeten doorspekken met Engelse kreten of verengelsismen, maar goed. De recepten waar ik voor viel, zijn: Aardappelmayonaise, chocolade-bananenbrood, chocolade-bietentaart, worteltaart, gebakken knolselder met hazelnoten, gefrituurde bloemkool, herfstdrank met anijs, maïsbrood, pompoencakejes, rodekooltruffels, spruitjes in karamelsaus, en aardbeienkoekjes. En eigenlijk kan ik beter de inhoudstafel geven, Manlief zei dat ik het boek mocht kopen (hoera!), beter dan alle recepten die ik wil te kopiëren natuurlijk ...
De auteur schreef ook het boek: 'Veggie in pumps', daar ga ik natuurlijk naar op zoek, ben razend nieuwsgierig welke recepten daar in gaan staan!
Ik moet zeggen, de worteltjestaart smaakte alvast heerlijk, die heb ik al uitgeprobeerd, Manlief heeft geholpen bij het lastigste karwei: raspen van 225 gram wortels, oef!
Zo, een zeer productief dagje in de tuin, in het huis en ondanks het zomeruur voel ik me boordevol energie ... Leve de lente!

2 opmerkingen:

  1. 5 courgetten en 4 pompoenen: mag je de weide van de boer voor de helft inpalmen misschien ? :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We gaan ze inderdaad aan de rand van de tuin planten, Geert ... Daar hebben ze vrij spel, om het zo te zeggen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen