Pagina's

zondag 18 maart 2012

Moestuin en kweekkas: het kan beginnen!


Hard labeur in de tuin vandaag, ik voel het aan mijn stramme spieren en gewrichten die dat soort plooiwerk niet meer gewoon zijn na een winter stilzitten. Het tuinieren zal dus voor meer dan één gebied goed zijn! Maar het was zo heerlijk! Veel wind, maar dat was niet erg, af en toe brak de zon goed door en dan was het erg aangenaam. In de verte konden we de lammetjes van de buren horen, en de vogels tsjiepten dat het een lust was. Heerlijk gewoon!
Vandaag in de tuin vooral weer opgeruimd. Manlief heeft de gesnoeide takken netjes tot bundels gebonden, over een week of twee worden die door de gemeente opgehaald. Een heel karwei, dat wel.
Samen met Zoon en Dochter heb ik dan het eerste perk schoongemaakt, alles wat er nog in stond verplaatst of verwijderd en gladgeharkt. Wat aarde bij aangevoerd en aanstampen maar. Daarna konden de vierkantemetertuintjes erin. Ik kan er drie zetten, zo heb ik nog genoeg ruimte om ertussen te lopen of hurken, als ik erin moet werken. Tussenin ga ik boomschors strooien, dat oogt ook beter. Misschien leg ik toch beter ook eerst een worteldoek, tegen het onkruid. Onder de bakken heb ik dat deze keer niet gedaan, omdat ik graag wortels wil zaaien en anders gaat dat niet. Ik heb al een keer van die korte stompjes gekweekt, maar nu wil ik toch graag eens echt lange wortels voor een zomers stoofpotje!
Na de middag wilden Zoon en Dochter liever wat spelen en in de huiskamer hebben ze hun clubhuis getekend en ingericht. Er staat Manlief nog wat timmerwerk te wachten ;-) Maar het komt goed, het is één van de volgende projecten die ik hier uit de doeken ga doen. Zoals altijd kan ik niet wachten tot het aan mijn beurt is: de decoratie neem ik voor mijn rekening. Persoonlijk vind ik dat de 'leukere' dingen. Ik ga een brievenbusje zoeken om op te hangen. Bij de doe-het-zelf-zaak vond ik een soort grasmat die er net als echt gras uitziet en waar het vocht doorheen kan. Perfect voor hun 'voortuintje'. Er moet ook een touwladder komen, een katrol om dingen mee op te halen en een verrekijker. De voorpret is alvast erg leuk, ik kan niet wachten tot ik hun gegiechel in het clubhuis kan horen vanop mijn ligzetel tussen mijn 'loo-sized tuinkamers' ;-) Wordt vervolgd dus!
Manlief timmerde ook liefdevol mijn kweekkas in elkaar en het resultaat mag er zijn! Er staan al sperziebonen, erwten, kerstomaatjes en radijsjes in voorgezaaid. Nu is het spannend afwachten om de eerste kiemsels. In de bakken heb ik mijn pol opgeschoten bieslook geplant, die groeide binnen veel te hard. En ook de drie eerste rijtjes wortels zijn terplekke gezaaid. Alles goed afgedekt voor de katten, die zouden dat vast als speciaal voor hen aangelegd toilet beschouwen. Maar ze kunnen er dus niet bij :-)
In mijn kweekbakken heb ik twaalf vakken gemaakt. Daarin komen:
Bak 1:
Dille Spruitjes
Boontjes Kamille
Bloemkool Wortels
Bak 2:
Struikboontjes Tomaatjes
Marjolein Erwtjes
Lavendel Rode bietjes
Veldsla Rozemarijn
Bak 3:
Koriander Peterselie
Rucola Erwtjes
Radijsjes Veldsla
Tijm Bieslook
Het wordt weer met spanning uitkijken naar de eerste scheutjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten