Pagina's

zondag 12 januari 2014

De moestuin in wording

Tot ik een manier gevonden heb om foto's eenvoudig op de laptop te krijgen (met mijn smartphone en dat kabeltje wil dat precies niet lukken en via FB uploaden vind ik wat omslachtig), zal ik mijn ideetjes uit de doeken doen met internetfoto's van wat ik wil.

Vermits de tuin niet groot is (ongeveer 160 vierkante meter) en we ook nog willen zitten en genieten, kan de moestuin maar een heel klein deeltje beslaan. Maar oh, wat ik daarop van plan ben ... :-) Mijn vingers jeuken heel erg groen op dit moment!

moestuin 2010

Zoiets lijkt me dus heerlijk, alleen heb ik (nog geen) plaats voor een serre (en die zal ook veeeel kleiner moeten zijn) maar het is een start. Die planken die daar op liggen bij wijze van verdeling en om over te lopen vind ik een heel goed idee! Wat vinden jullie? Deze foto komt van http://eigenwijzetuin.be/, die site zal ik goed in de gaten houden! :-)

Vandaag heb ik een lijstje gemaakt van wat ik wil gaan kweken! De precieze soorten heb ik nog niet, alleen WAT het wordt. Tips zijn natuurlijk altijd meer dan welkom!
Hier komt de lijst!

  • In een kleine muurserre: tomaten, paprika en aubergines.
  • In een vierkantemetertuintje: een aantal kruiden, ik wil zeker bieslook, tijm, rozemarijn, salie, peterselie, kamille, marjolein en oregano, al zal ik die laatste twee wel in potten zetten, want dat lukt vorig jaar niet zo goed in volle grond. Vreemd.
  • Sjalot
  • Ui
  • Radijs
  • Sla
  • Bietjes
  • Prei
  • Staakbonen
  • Boterbonen
  • Tuinbonen
  • Pastinaak
  • Knolselder
  • Courgette
  • Erwten
  • Wortels
  • Pompoenen (die ik ga proberen te leiden, zodat ze klimmen ;-) 

  

De muurserre mag eigenlijk niet veel kosten, dus gaat mijn lieveling ze zelf in elkaar fabriceren. Ik wil liever geld uitsparen en later (na onze verbouwing) zoiets plaatsen:



 Grapje! Al zou ik daar geen nee tegen zeggen ;-)

 Zoiets zal vermoedelijk het grootste zijn dat we kunnen zetten ;-)

Ik kijk er ongelooflijk naar uit!
Ik hoop snel veel echte foto's te kunnen laten zien!

Tuingroeten,

Inge


8 opmerkingen:

  1. same hier. Zelfde modellekes bekeken, over dezelfde serres gekwijld, maar zelfde bedenkingen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zal echt een kleintje worden, hoor, de rest kan hier allemaal echt niet staan ;-) Maar het idee is leuk! Maar amaaaaai, die eerste serre zeg ... da's bijna een theehuis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herkende op de eerste foto meteen de moestuin van de eigenwijze tuin! Misschien toch maar een linkje naar daar zetten, dat komt altijd sympathiek over! benieuwd hoe het er bij jou uitziet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, oeps, nu zie ik het ook! :-) Heb er meteen een link bij gezet en heb de blog en die van jou meteen in mijn lijstje gezet ;-)
    Tuingroeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt een iPhone, medunkt :-P
    Uw plannen zijn zeer ambitieus, gezien de soorten die je wil kweken, het aantal familieleden, en de beschikbare oppervlakte ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik weet het, Geert, het zal ongetwijfeld weer veel te vol staan ;-) Maar ja, zo ben ik nu eenmaal zeker? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Na al die jaren ben ik nog steeds aan het dubben over het al dan niet plaatsen van een serre ...
    Veel geluk met de plannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toevallig hier beland via de biodiverse tuinier. Leuk hé, zo plannen maken! Wij zijn vorig jaar begonnen met een plastiek tunnelserretje, van 2 op 3 meter. Tegen dat dat versleten is weet ik waarschijnlijk wel of het de moeite loont om te investeren in een "echte" serre. Ivm marjolein en oregano: dat zijn mediterrane kruiden, die geen volle grond hoeven. Steenpuin is goed genoeg, je hebt ze waarschijnlijk té goed willen soigneren ;)

    BeantwoordenVerwijderen